Mazowsze przez pryzmat lokalnych ojczyzn.
Uczniowie Szkoły Podstawowej im. ks. Jana Twardowskiego w Kurdwanowie mieli wspaniałą okazję uczestniczenia w organizowanym przez Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego projekcie „Mazowsze przez pryzmat lokalnych ojczyzn – edukacja młodzieży
w zakresie oceny zasobów i walorów środowiska geograficznego oraz działań służących zrównoważonemu rozwojowi w lokalnej i regionalnej skali przestrzennej”.
Wśród kilkudziesięciu szkół, zgłaszających się do programu wybrano 6 i pracownicy naukowi UW przeprowadzili w nich szereg warsztatów terenowych i seminaria podsumowujące poświęcone zaplanowanej tematyce.
Nasi uczniowie pod kierunkiem nauczycieli akademickich Wydz. Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego – dr Bożeny Kicińskiej (kierownik Pracowni Edukacji Geograficznej), dr Katarzyny Greń (geomorfolog), dr Magdaleny Fuhrmann (geograf społeczno – ekonomiczny), dr Ewy Malinowskiej (geoekolog), dr Jarosława Suchożebrskiego (hydrolog) przeprowadzali badania na polach w Kurdwanowie, w dolinie Rawki – w sąsiedztwie Bud Grabskich i w Puszczy Bolimowskiej. W czasie wyjazdu nie tylko badali elementy środowiska naturalnego (glebę, wodę, drzewostan), ale także analizowali wpływ na nie człowieka – rewitalizacja centrum Żyrardowa, historia i zagospodarowanie pałacu i parku w Radziejowicach, planowana rewitalizacja pałacu Sobańskich w Guzowie. Zajęcia te przeprowadzono 27 września 2019 roku, a 25 października w budynku szkoły zorganizowano seminarium podsumowujące cały projekt.
Uczestnicy projektu musieli wykazać się wiedzą zdobytą podczas badań – przygotowali prezentacje, makietę, quiz, plakat, analizę składu gleby, odpowiadali na pytania pracowników UW. Celem seminarium było także usystematyzowanie tej wiedzy oraz zwrócenie uwagi na cechy środowiska przyrodniczego i społeczno – kulturowego lokalnej Ojczyzny. Na zakończenie prowadzący przekazali do biblioteki szkolnej kilkanaście książek poświęconych tej tematyce, natomiast uczestnicy projektu - uczniowie klasy VI, VII i VIII – otrzymali certyfikaty poświadczające nabyte przez nich kompetencje.
Wszyscy pracownicy naukowi zaskarbili sobie sympatię uczniów i kadry szkoły swoją merytoryczną fachowością i wspaniałym podejściem do młodych uczestników projektu. Zaprosili nas także do swojej uczelni i skorzystania z jej laboratoriów.